UPPSALA

2011-10-12
14:28:37

Kompisgruppen möter hösten!
Nu har hösten dragit igång ordentligt på RKUF, och inom Kompisgruppen likaså! Med allt vad hösten bär med sig är det en allt högre mys-stämning när möts läxjälparna och ungdomarna i aktivitetshusets varma lokaler!

Som ett avsnitt inom RKUF finns vi i Kompisgruppen där för att hjälpa ungdomar som är nykomna till Sverige, och det vi gör är att finnas där. Som läxhjälp och som vän. Man får svara på frågor om allt ifrån det svenska språkets prepositioner till varför vi svenskar tycker om vårt knäckebröd så mycket (det är ju så hårt!). Som medlem i Kompisgruppen blir du en länk mellan den värld ungdomarna kommer ifrån, och den de ska ge sig in i. Att kliva in i den svenska skolan väcker inte bara frågor kring studieämnena, utan även kring den obekanta kulturen, och det är skönt att ha någon att fråga om saker som inte en bok om Sverige kan ge svar på. Men vad som är viktigt att påpeka är att den kunskap som läxhjälparna besitter är alltid tillräcklig! Det krävs inga pedagogiska förkunskaper, eller ett extra bra språksinne. Kom med det du har och dela med dig!
Kompisgruppen håller till i Aktivitetshuset fyra gånger i veckan, mellan kl 15 och kl 19. Under olika dagar finns olika läxhjälpare där, och det blir en bra rutin på närvaron. Mellan klockan 15 och 19 hinner många ungdomar komma och gå genom Aktivitetshusets dörrar. Du hittar snabbt de du passar bra med, och de kommer snart att grabba tag i dig när du går genom dörren. Du kan behövas när en presentation ska skrivas på svenska med temat ”Mitt hemland”, eller du kan vara önskad i soffan där man diskuterar senaste filmen med Tom Hanks. Det du bidrar med kommer vara till stor hjälp för dem, vare sig du berättar om hur man i Uppsala firar Valborg, eller att ”låg” är ett oregelbundet adjektiv. Och det finns alltid möjlighet till båda delarna. Många av ungdomarna kommer dit för att få hjälp med läxorna, men lika många kommer för att bara umgås.
Vad som just nu är under utveckling är en fredagsgrupp, när vi kommer att hålla till i Ungdomens Hus! Detta är något helt nytt, och som sagt fortfarande under utveckling, men mer info om det kommer snart! Det har varit en önskan från ungdomarna och något vi i Kompisgruppen är väldigt stolta över! De önskningar framförda av ungdomarna har också genererat i en dag med skridskoåkning den 17:e november. Det blir en härlig aktivitet med gemenskap, och perfekt nu under hösten!
Det var just det här som lockade mig till att ansluta mig till kompisgruppen. Variationen. Och känslan av att jag kan hjälpa till med vad jag kan bäst. Jag är ett av de nytillskott Kompisgruppen fått nu under hösten, och jag kunde inte känna mig bättre mottagen. Att vara läxhjälp inom Kompisgruppen skapar en plattform där kunskapsutbyte sker i båda riktningar, och du kommer att längta till de där eftermiddagarna med huvudbry över det svenska språket, skratt och gemenskap. Det gör jag.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: