UPPSALA

2011-12-01
12:09:54

Att vara ordförande
Rollen som ordförande handlar mycket om att ha en övergripande koll på hela vår förening. Många uppgifter består ju av att kunna förmedla det vi gör utåt, men också att få information utifrån och avgöra vad som är intressant att förmedla vidare in i organisationen. Det kräver att man har bra koll på vad våra verksamheter har för behov och vad de är de egentligen gör.
En stor del av uppdraget går också ut på att svara på frågor, från alla möjliga människor. Självklart måste man inte veta allting själv, men det är viktigt att veta hur man ska få tag på informationen. Ibland handlar det om specifika ekonomiska funderingar och ibland om större frågor såsom ifall vi ska engagera oss i en specifik fråga eller inte. Eller vad vi tycker om olika saker. Därför är det såklart viktigt att ha koll på Röda Korset som organisation för att våga uttala sig om vad det egentligen är vi står för och vad vi vill med vårt arbete.
Men sedan är det såklart mycket praktiskt som ska fixas också. Exempelvis skriva dagordningar och kalla till styrelsemöten, skriva verksamhetsberättelse och så ansvara för fikat nångång ibland också. Men precis som de andra uppgifterna i styrelsen är heller inte ordförandens uppgifter skrivna i sten utan anpassas efter vad resten av styrelsen vill ta på sig och inte. Det mesta går att delegera ut i större eller mindre utsträckning, förutom att ha just en övergripande koll över hela föreningen.
Jag (Lisa) blev invald i februari att sitta som ordförande i vår förening i 2 år framåt. Den tid som har gått har varit fantastiskt rolig! Det absolut bästa med mitt uppdrag är att jag har möjlighet att skryta så mycket om vår lokalförening (vilken inte är så svårt eftersom det händer så himla mycket bra grejer här) och att få höra från alla andra hur bra vi är! Jag har valt att lägga mycket tid på att jobba med och lära känna de olika verksamheterna och alltså jobbat mycket inåt föreningen. Detta har fungerat mycket bra då jag vet att resten av styrelsen har bra koll på vad vi står för och är bra på att förmedla detta utåt. Men det är alltså hur jag valt att tolka mitt ordförandeskap och det är bara ett sätt av många!
Om du själv är sugen på att bli ordförande i RKUF Uppsala är ett bra tips att först bli med i styrelsen som ledamot för att få bra koll på hur vår förening fungerar och vart vi är på väg! Några egenskaper som jag tycker är viktiga att ha som ordförande är dels att vara relativt ordningssam men framförallt att vara peppande och positiv och kunna förmedla detta till resten av föreningen så att alla förstår vilket viktigt jobb det är vi gör! Om du har frågor om uppdraget som ordförande, maila mig gärna på [email protected]!
Hoppas du vill sitta med mig i styrelsen nästa år!
Lisa

Kommentar:
#1: Therese Leijon

Vem vill INTE sitta i en styrelse med dig Lisa? :)

2011-12-14 @ 11:10:31
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: